No products in the cart

Sådan får du mere energi i de kolde tider

Efterår hos Samadhi Spa , 19. september 2017

Lider du af træthed i hverdagen? Det er der mange, der gør. Især efterårs- og vintertræthed er kendte fænomener. En tilstand, hvor du føler dig udmattet og mangler energi på grund af en lang periode uden sol og varme. Det kan være fristende at rejse en tur sydpå, men du kan altså også gøre noget ved det herhjemme under nordlige himmelstrøg.

Der er ikke noget usædvanligt i at være træt engang imellem. Du kan være kommet sent i seng, have haft ekstra travlt eller måske lavet noget uvant. Det kan trætte både hjerne og krop, og det er ganske normalt.

Det er først, når trætheden rammer som en mere konstant tilstand. Når du næsten ikke kan hive din tunge krop op om morgenen, og du slæber dig gennem dagen for til sidst at falde i søvn foran fjernsynet om aftenen. Og næste dag begynder, fortsætter og slutter på samme måde. Så er det på tide at sætte ind. Se med her, hvad du selv kan gøre.

Få styr på din stress

Stress er én af de store syndere, når hverdagstræthed er et problem. Dårlig stress er nemlig ekstremt trættende.

Dårlig stress er den stress, du oplever, når du føler dig presset på en måde, der gør dig nervøs, frustreret og giver dig en følelse af ikke at slå til.

Det kan være svært at komme ud af en stresset hverdag, fordi det ofte er vanens magt, der skaber den. Forsøg at give afkald på nogle af de krav, du stiller dig selv – daglig rengøring er måske ikke nødvendig, køkkentjansen kan måske overgives til en anden hver anden dag osv. Den tid du får til overs kan du så bruge på dig selv – til at dyrke sport, til at læse en bog eller måske til en omgang professionel massage. Massage er den ultimative afslapning for sjæl og krop og får dig til at føle, som var du født på ny.

Spis sundt

Din kost har også betydelig indvirkning på dit energiniveau. Spiser du en masse unødvendige kalorier – sukker, fedt og salt – får du måske nok en mæthedsfornemmelse lige her og nu, men du får ikke de vitaminer og mineraler, som din krop har brug for.

Spis varieret ”rigtig” mad, såsom kød, fisk og fjerkræ, æg, mælkeprodukter og groft brød. Det mætter længere og indeholder mindre salt, fedt og sukker end eksempelvis færdigretter eller junk food-menuer.

Sov godt!

En vigtig faktor for at have energi om dagen er naturligvis, at du sover nok om natten, og at du sover godt.

Sluk for tv’et, det forstyrrer din søvn med lys og lyd. Sluk for mobiltelefonen/smartphonen, så den ikke generer med sms’er, mails, opringninger, snapchat og lignende, og anskaf dig i stedet et gammeldags vækkeur.

Undgå kaffe, energidrikke og alkohol lige inden sengetid. Det kan godt være alkoholen kan få dig til at falde i søvn, men alkoholen forringer kvaliteten af søvnen. Desuden er det vanddrivende og øger risikoen for, at du skal op på toilettet senere.

0

Din varekurv