Nyeste indlæg

blogindlaeg_vinterdepression

Sådan undgår du at få en vinter-depression

5 gode råd:

Den mørke og kolde tid er kommet, og mange af os (faktisk 20%) bliver derfor ramt af stor træthed, tristhed, energiforladthed, uoplagthed og i nogle tilfælde vinter-depression. Kvinder har 75% større risiko for at få en vinter-depression, fordi det kvindelige hormon østrogenet kan være med til at udløse den.

Vi har set nærmere på, hvad du kan gøre for at undgå at blive ramt, og derfor får du her 5 gode råd:

  1. Sørg for at få dagslys i løbet af dagen. Den største grund til at man føler sig energiforladt, er på grund af mangel på lys. Har du ikke mulighed for at få dagslys, kan det være en idé at købe en dagslys-lampe.
  2. Sørg for at undgå ensomhed. Det er en god idé at have social kontakt hver dag. Du kan evt. ringe til din veninde, lave nogle aftaler i løbet af ugen, mødes med nogen til en gåtur og en kop varm kakao eller gøre noget godt for dine kollegaer.
  3. Omfavn mørket og gør det til noget hyggeligt. Tænd stearinlys, hav et tæppe i sofaen, sæt lys i vinduet, foreslå kollegaerne at være nisser for hinanden på arbejdet, abonner på et magasin, du godt kan lide eller køb din yndlingschokolade og tag et enkelt stykke hver aften.
  4. Sørg for at spise sundt. Det hjælper på humøret og er tilmed godt for helbredet. Spis derfor masser af grønt og magert kød. Det er også snart sæson for klementiner som er gode at hygge med i stedet for slik.
  5. Sørg for at få masser af vitaminer. Specielt D-vitamin som vi får fra solen og jern som vi ofte får fra kød kan være en mangelvare i vinterhalvåret. Du vil derfor kunne blive mere frisk, hvis du tager en vitaminpille dagligt.
Scroll til toppen